Begåvning – tillgång eller belastning?

 

Igår torsdag hade vi äran att lyssna till Roger Eriksson som är medlem i organisationen Mensa. Roger tog upp viktiga aspekter kring vad det innebär att vara särskilt begåvad i den svenska skolan och hur skolsystemet kan bli bättre på att se dessa elever och erbjuda den utmaning och stimulans som skollagen talar om.

Pedagogcentrum var mer eller mindre fullsatt av kompetenta och diskussionsbenägna specialpedagoger och speciallärare där det fanns en vilja att diskutera hur vi i skolan bättre möter och utvecklar våra begåvningar. Särbegåvade elever har ofta lätt för sig i skolan men får som regel inte de utmaningar de behöver för att utvecklas. Det finns en stor risk att dessa elever vantrivs och misslyckas helt eller delvis med sin skolgång.

Nu fortsätter vi diskussionerna under höstterminen i det nätverk som startas upp på Pedagogcentrum kring särskild begåvning.

Mer information kring särskild begåvning hittar du på mensa.se och begavad.se

Ta också del av följande länk där det finns endel del matnyttigt från forskning i USA. www.glimrandeglimtar.blogspot.se

 

Pernilla Unevik

Om Pernilla Unevik

Jag heter Pernilla Unevik och arbetar som specialpedagog på skolförvaltningen i Österåkers kommun. Jag har startat upp och driver nu tillsammans med min kollega Ewa, Språkverkstan som är ett stöd för pedagoger i kommunen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *