En dag med språklig medvetenhet i fokus här på Pedagogcentrum!

Forskning visar att barn som under förskoleåldern har erfarenheter av högläsning, samtal och lek med språket når större framgång i den senare läs- och skrivutvecklingen.

Idag har vi haft förmånen att få lyssna till Gun-Britt Hedström som har lång erfarenhet av att arbeta som förskollärare, rektor och områdeschef. Hon är författare till boken På tal om språket – lekar och övningar och har under många år arbetat med språklekar och språkutveckling, däribland Bornholmsmodellen som är väl beforskad. Slutsatsen av forskningen är att det går att träna upp en fonologisk medvetenhet. Genom ett strukturerat program med språklekar som sträcker sig över lång tid, kan eleverna göras läsberedda och ge dem en bättre lässtart.

Så härligt att se Pedagogcentrum fylld med nyfikna, engagerade pedagoger både från förskola och förskoleklass. Så många som gick härifrån fyllda av inspiration och stärkta i hur viktig roll de har.

Gun-Britt har en fantastisk förmåga att inspirera att leka  och bolla med språket. Hur tänker vi språklig medvetenhet under hela dagen och inte bara speciella tillfällen? Bornholmsmodellen är inte en bok, utan ett förhållningssätt!

Under 4 timmar fick vi mycket teori om språkutveckling samt mycket inspiration på material och litteratur. Två grupper, en på fm och en på em för att alla skulle få plats.

Pernilla Unevik

Om Pernilla Unevik

Jag heter Pernilla Unevik och arbetar som specialpedagog på skolförvaltningen i Österåkers kommun. Jag har startat upp och driver nu tillsammans med min kollega Ewa, Språkverkstan som är ett stöd för pedagoger i kommunen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *